Як вебмайстру боротися зі склікуванням. Що робити, якщо скликивают сайт і як визначити клікфрод

4

В інтернеті є безліч описів такого явища як шахрайство і методів боротьби з ним. Але всі вони розглядаються з позиції рекламодавця. Між тим, для вебмайстра, що заробляє на контекстній рекламі, шахрайство може стати серйозною проблемою. У цій статті ми спробуємо визначити ознаки, за якими можна визначити атаку на сайт, а також деякі методики, дотримуючись яких ви зможете захиститися або зменшити свій матеріальний збиток.

Про існування склікування рекламодавці і власники сайтів не підозрюють до тих пір, поки не почнуться проблеми. З цих пір безтурботне існування відходить у минуле: якщо для рекламодавця проблеми щодо втрати частини рекламного бюджету, то у вебмастера неприємності можуть бути набагато серйозніше — сайт можуть просто забанити в сервісі контекстної реклами. Для вебмайстра, який кілька років створював свій сайт, наповнюючи його якісним контентом, це може бути катастрофою. Покарання суворе, але саме вебмастер відповідає за роботу і трафік свого ресурсу і нічого тут не поробиш. Тому знати про клікфроде і вміти боротися з ним стає життєвою необхідністю.

Що таке клікфрод (шахрайство)

Шахрайство (накликивание, клікфрод) — умисне вчинення переходів (кліків) на рекламних матеріалах. У рунеті такі помилкові кліки часом спотворено називають кликфордом (таким терміном оперують навіть на форумі Гуглі Адсенс), хоча правильно говорити саме клікфрод (click fraud — обманний клік).

Накликивание є дуже серйозною проблемою для рекламодавців і вебмайстрів всього світу, боротися з якою вельми непросто. Причини склікування різні, але в більшості випадків стоять комерційні інтереси — нічого особистого, тільки бізнес.

Для розуміння причин склікування змоделюємо простий приклад. Рекламодавець проводить рекламну кампанію, виділяючи на її проведення певний бюджет. Останній розбивається на добу — виділяється ліміт, після перевищення якого публікація оголошень припиняється. Конкурент рекламодавця, побачивши його оголошення на вашому сайті наймає людей, які почнуть клікати по рекламі, поки добовий ліміт не вичерпано, або майже вичерпаний. Таким чином гроші рекламодавця підуть на вітер — реклама начебто працює кліків по оголошеннях є), а от результату немає. Це спрощений опис, але ситуацію воно цілком прояснює.

У більшості випадків вебмастер стає заручником ситуації — це не його війна, але оборону доводиться тримати саме йому. Наслідки клікфрода для власника сайту вкрай неприємні: падає довіра до майданчику, зменшується прибуток (незважаючи на гадане збільшення), нарешті, блокування сайту в системі реклами, про яку ми говорили.

Шахрайство може бути ручним і автоматичним. У першому випадку наймаються люди і відловити клікфрод в цьому випадку важко. Очевидно, що для замовника клікфрода такий спосіб більш витратний, чого не скажеш про автоматичному скликивании. У цьому випадку серфінг по сайтах здійснюють програми-боти, що імітують дії людини. Швидкість роботи кликботов висока, розцінки нижче ручної роботи, що зумовило їх масове використання: в інтернеті є безліч пропозицій на такий вид «робіт». Кваліфікація виконавців різна, на щастя, в більшості випадків вона невисока.

Універсальних способів боротьби з кликфродом немає. Причина очевидна — як тільки такі методи з’являються в інтернеті, вони стають загальним надбанням. Інформацію отримують як вебмастера, так і їх супротивники (іншого слова і не підбереш — це війна), і вже через деякий час, дуже короткий, опубліковані методи боротьби стають марними. Висновок простий — для ефективної боротьби з кликфордом потрібно застосовувати індивідуальний підхід та індивідуальні, властиві тільки вашого сайту методи захисту. Саме з цієї причини на цій сторінці ви знайдете конкретних описів або скриптів, поставивши які, можна було б спати спокійно. Натомість ви отримаєте деякий набір відомостей, на підставі яких зможете продумати методи боротьби з кликфордом і побудувати свою лінію захисту.

Як визначити склікування

Основним зовнішнім ознакою кликфорда є зростання прибутку. Зрозуміло, що сайт розвивається, збільшується кількість сторінок, відвідуваність і, відповідно, повинна збільшуватися і прибуток. Але коли остання починає якось непропорційно рости, то це перший привід до занепокоєння. Різкий ж, раптовий сплеск прибутку майже завжди сигналізує про те, що ваш сайт атакують кликфродеры.

На жаль, крім розмірів прибутку ніяких інших зовнішніх ознак склікування не існує, і в цьому випадку неоціненну допомогу надасть статистика, яку потрібно переглядати як мінімум раз у кілька днів, і в яку ніхто не заглядає, поки півень не клюне у відоме місце.

Статистику можна отримувати з різних місць, в тому числі і зі свого сервера. Непоганий і зручну статистику дає Livinternet.ru. Якщо ви працюєте з Гугл Адсенс, то Гугл Аналітікс може вам відкрити очі на багато що, прояснивши суть речей. Якщо ви не публікуєте рекламу Гугл Адсенс, то інформації буде дещо менше, але їх цілком вистачить для розуміння ситуації. Не можу сказати, чи є які-небудь подібні інструменти в Яндекс.Директ — мій сайт знаходиться під АГС Яндекса, тому попрацювати з її рекламною мережею не виходить. Але в будь-якому випадку принципи будуть однаковими.

Отже, статистика. Навряд чи комусь сподобається копирсатися в купі інформації, але іншого виходу немає. Обмовимося відразу, що ознаки, за якими будемо визначати кликфорд, актуальні при автоматичному скликивании і трохи пізніше ви зрозумієте чому. Також передбачається, що на сайті встановлена статистика liveinternet.ru. Якщо її немає, то має сенс поставити лічильник цього сервісу і через кілька днів ви отримаєте необхідні відомості. Почнемо!

Заходимо в Liveinternet, потім йдемо по посиланню експрес-аудит. В цьому розділі є багато цікавих речей, але зараз ми пройдемо по посиланню «Останні 100 IP».

Кожна рядок статистики дає інформацію про час відвідування, IP-адресою, країни, з якої був здійснений захід на сторінку, кількість переглянутих сторінок сайту за один сеанс (шляхи по сайту) і, нарешті, HTTP-referrer (реферер — адресу сторінки, з якої прийшли на ваш сайт) у верхньому рядку і цільова сторінка вашого сайту (нижня рядок). Для більшого розуміння розшифруємо рядок 15 — захід був здійснений з Росії, з Гугла, по пошуковій фразі «інтернет заробіток». Відвідувач має IP 91.206.55.253, прийшов на головну сторінку мого сайту і переглянув 5 сторінок.

Більшість ботів здійснюють прямий захід на сайт, тому слід звертати увагу на рядки, в яких замість реферера вказана закладка. Також велика частина кликботов не відвідують більше однієї сторінки за один захід. Таким чином, якщо збігається два ці ознаки, то можна робити певні висновки.

Важливим чинником є місцезнаходження відвідувача. Якщо заходи зроблені з Бразилії, Китаю, Малайзії та інших держав, від яких важко чекати заходів із-за мовних бар’єрів, то це теж інформація до роздумів — в 99% це боти.

Певну інформацію вивудили, це вже дещо. Є ознаки склікування, але глобальні висновки робити зарано — статистику потрібно зібрати і проаналізувати. Це простіше сказати, ніж зробити, хоча нічого складного немає: запам’ятовуємо підозрілі IP-адреси, якщо кожен день (або кілька разів в день) повторюється одна і та ж картина, то це явно бот.

Йдемо далі, до Гуглі Аналітікс — передбачається, що ви зареєстровані в цьому сервісі.

Заходимо в «Джерела трафіку -> Прямий». Перше, що потрібно зробити — виставити часовий інтервал. На скріні ми ставимо поточний день, якщо потрібен інший період, вибираємо його.

Після завантаження даних ми отримаємо масу відомостей, на підставі яких можна провести оцінку прямої (direct) трафіку сторінок сайту. Особливу увагу заслуговує час, проведений на сторінці і показник відкатів.

Друга рядок красномовно говорить про те, що сторінку відвідав бот — іншого висновку бути не може: нульовий час перегляду, 1 сторінка переглянута і, відповідно, 100%-й відкат. Думається, що якщо порівняти адреси сумнівних сторінок в Аналітікс і Livinternet, то можна отримати перетину, а, значить і IP адреси явних ботів.

Можна (і потрібно) використовувати інші можливості Аналітікс — демографію, мову і т. д. Важливо знайти закономірність, за якою можна визначити ботів в кожній конкретній ситуації.

Тепер про ручному клікфроде. Навряд чи вдасться легко визначити ручне склікування — адже відвідувач заходить з пошукової системи, за запитом, проводить на цільовій сторінці потрібний час, а потім дивиться ще кілька сторінок. Тобто поводиться як звичайний відвідувач.

Ручний клікфрод — це дійсно проблема. Адже не секрет, що багато вебмастера намагаються надути рекламодавців, наймаючи людей на форумах і пропонуючи клікати по рекламі за винагороду, ризикуючи своїми сайтами.
Чи потрібно витрачати час на відлов ручного клифорда вебмайстру — це питання. І питання хороший — навіть захист від автоматичного склікування може відняти багато часу і нервів, що вже говорити про ручному. В мережі є інструкції для рекламодавців, як відловити ручної кликфорд — є все-таки певні закономірності. Дуже хочеться сказати, що їх проблеми. Хоча, з якого боку не крути, проблеми рекламодавців — це і проблеми власників сайтів. Чесних власників. Адже якщо рекламодавець не розмістить рекламу, вебмастер не отримає грошей. І так буде важлива причина, по якій це сталося?

Як захистити сайт від склікування

Отже, скликивают рекламу на сайті, що робити? Пригадаємо все, що ми знаємо: IP, мову, реферер, країна і час відвідування. Якщо вам вдалося знайти ще які-небудь закономірності, то це дуже добре. На підставі цих показників потрібно побудувати алгоритм захисту. Якщо ви очікуєте більшого, то розчарую вас: подробиць не буде. Повторюся, конкретної відповіді ніхто не дасть — кожен організовує захист по-своєму. Одні використовують можливості серверного мови PHP, інші пишуть скрипти на JavaScript, що працюють на стороні користувача. Треті використовують комбінацію різних методів і мов. Очевидно, що для захисту від накликивания потрібно дійсно бути вебмайстром, володіє навичками програмування.

Якщо клікфрод відбувається з постійних IP-адрес, то їх можна заблокувати в htaccess. Цей легкий і цілком доступний всім спосіб відмінно підходить і для тих випадків, коли сторінки вашого сайту цілком завантажуються на інший сайт, а вже на ньому відбувається накликивание. В інтернеті повно інструкцій по роботі з файлом htaccess, тому його використання труднощів не викликає.

В обов’язковому порядку слід зайти на форум рекламного сервісу, з яким ви співпрацюєте. Напевно, там ця тема піднімалася і є якісь рішення і поради. Опублікуйте ситуацію і вам допоможуть — для цього і створюються форуми.

Сподіваюся, вищенаведена інформація стане вам у нагоді. Ви можете використовувати інші джерела статистики: головне, щоб вони давали потрібні дані, а критерії пошуку накликивания від цього не зміняться. Навряд чи вам вдасться знайти публічні методи захисту — все це вже було: були програми, які деякий час блокували кликфорд, поки боти не навчилися їх обходити, були публічні скрипти, які працювали з тим же результатом.

P. S. на Жаль, заробіток на контекстній рекламі не можна назвати пасивним — доводиться весь час моніторити статистику, витрачаючи свій час. Але, на жаль, іншого виходу немає — на війні як на війні.

Допомогла стаття? Помогитие і ви розвинутися сайту, опублікуйте посилання!